Att som företag fokusera på ett konkret marknadssegment kan under ett företagsstart vara ett bra sätt att bygga en image och kundkrets. Men allt eftersom att företaget växer så blir den marknaden mer och mer mättad, då är det enda valet att hitta ett nytt segment.Oftast betyder detta att man behöver tänka om sina marknadsföringsstrategier. Man kan medvetet behöva segmentera sina produkter så att den nya kundgruppen kan känna igen sig i dess image. Självklart behöver även själva marknadsföringen börja rikta sig till den nya kundgruppen. Oftast så segmenteras marknaden utifrån kön, ålder och inkomst.Även företag som håller på med B2B kan dra nytta av denna marknadsföringsstrategi men segmenteringen kan då istället avgöras av företagets storlek, omsättning och verksamhet. På det sättet kan man effektivt få en bra översikt över vilka möjliga kunder som finns och vilka som skulle passa just dina tjänster eller produkter.En sista marknad vi tänker nämna som är väldigt stor och outnyttjad är offentliga organisationer så som kommuner, landsting och statliga myndigheter. Dessa är lite speciella kunder att jobba mot men har oftast riktigt stora ordrar och långa kontrakt som kan säkra sitt företags framtid för några år framöver. För att göra stora inköp måste dessa lägga ut så kallade offentliga upphandlingar med klara krav över vad de behöver. Dessa kan sedan vem som helst svara på med anbud som beskriver hur företaget förhåller sig till deras krav samt självklart, vad det skulle kosta.Denna processen kan ibland vara krånglig och många tar därför in konsulter för hjälp, ett lätt val då upphandlingarna kan vara otroligt värdefulla.